Bli kjent – 20 spørsmål

*Spørsmålene under er lånt av Stine Friis Hals. Sjekk ut bloggen hennes – den er virkelig verdt å legge til i lestelisten din! Hun skriver om å leve av å skrive, og om å skrive bok. Hun blogger også om hvite skjorter, parmesan og vin. Men mest om å skrive.


Dette innlegget er for deg som kunne tenke deg å bli litt bedre kjent med ansiktet bak bloggen. Legg gjerne igjen en kommentar og si hei når du er ferdig med å lese. Det hadde vært veldig hyggelig!

1. Hvem er du?
Jeg er Lisa Skaar Næss, fra sølvbyen Kongsberg.

2. Hva gjør du?
For øyeblikket (per fredag 2. oktober 2015) er jeg frilans tekstforfatter og på jobbjakt. Jeg driver også aktivt med løping, og er straks ferdig med et tolvukersprogram. Blir spennende å se om jeg greier å holde løpemotivasjonen oppe til vinteren …

3. Hvor bor du?
I Asker med min kjære samboer, Marcus.

4. Hva gjør du på fritida?
Skriver, leser, trener, spiller, tegner, fotograferer, ser film eller sysler med ett eller annet prosjekt. Nå for tiden tar jeg masse kurs for å vedlikeholde kunnskap fra skole og jobb. Her kan jeg virkelig anbefale utdannet.no

5. Hva handler denne bloggen om?
Om livet som tekstforfatter og tanketenker. Dette er en blogg om å skrive, skrible og skape tekst. Selvfølgelig med innslag av gjørmete joggesko, poesi, bøker, spill og alt annet med en god historie å fortelle.

 6. Hva var den siste boken du leste?
Oi, det er nesten flaut. Jeg begynner på flere bøker enn jeg avslutter. Til gjengjeld har jeg hørt veldig mange lydbøker, og den siste jeg ble ferdig med var «Den 13. disippel» av Tom Egeland. Boka finner du her.

7. Hvor gammel er du?
24. Noen ganger må jeg faktisk tenke meg om.

8. Er du oppkalt etter noen?
Ikke så vidt jeg vet.

9. Hva er det første du tenker når du våkner?
«Neeeei, bare fem minutter til!» Jeg er et halvveis velfungerende b-menneske. Dagen starter så fort den første koppen med kaffe er nede.

10. Hvor høy er du?
174 cm.

11. Hva har du alltid i kjøleskapet?
Paprika, chili, løk og hvitløk. Et must i nesten all matlaging, tenker nå jeg. Jeg har jo skrevet for BAMA, så jeg kjenner godt til næringsinnholdet i samtlige. Vitaminbomber hele gjengen!

12. Hvor jobber du best?
Hvor som helst så lenge jeg har god musikk på øret, tilgang til strøm, internett, vann og gjerne litt kaffe. Den absolutte drømmeplassen måtte nok vært med utsikt til havet. Jeg er blitt så forelsket i sjøen etter at jeg traff kjæresten min.

13. Har du lappen?
Ja, men bilen mangler.

14. Favorittmat
Bacalao, kveite og blåskjell. Pizza, selvfølgelig nok. Fredagstaco, lasagne, spagetti bolognese, pai … egentlig alt med tomater og mye smak. Jeg er generelt sett veldig glad i mat.

15. Hvordan er livet om ti år?
Forhåpentligvis har samboeren og jeg egen leilighet eller hus. Kanskje jeg jobber som tekstforfatter i et svært reklamebyrå, eller kanskje jeg har etablert meg stort på frilansmarkedet. Også var det forfatterdrømmen da …

16. Har boka di et navn?
Ja, men det er en arbeidstittel.

17. Når begynte du å skrive?
Jeg begynte å skrive faktisk før jeg kunne skrive. Mamma har fortalt at jeg fikk henne til å skrive ned historier jeg diktet opp, for deretter å få henne til å lese dem høyt for meg etterpå. Når jeg var fornøyd med fortellingen tegnet jeg passende bilder til. En skal tidlig krøkes.

18. Om du kunne få hvilken jobb som helst, hva skulle det vært?
Forfatter, eller manusforfatter til film. Eller kanskje spill? Hvor gøy hadde det ikke vært å være ett av hodene bak neste store spillsuksess?

19. Skriver du uten å se på tastaturet?
Ja, men det fant jeg ikke ut før for litt over ett år siden. Husker jeg beundra folk på barneskolen som greide det. Den gang var det jo flest voksne. Før jeg visste ordet av det kunne jeg det selv – men det gikk meg nesten hus forbi!

20. Og ellers?
Bruk bilbelte, don’t text and drive, lytt til podcaster, se dokumentarer, ha 30 aktive minutter om dagen, spis mer paprika, spis gluten (ikke hvis du faktisk har glutenallergi da), ikke kast søppel i naturen, vær god mot dyr, behandle folk med respekt, og for all del – BRUK REFLEKS!

Takk for meg.


Bilde: Thomas Lefebvre, Felipe Rizo og Quentin REY for Unsplash.

2 thoughts on “Bli kjent – 20 spørsmål

    • Hei du! Jeg er utdanna fra NKH (tidligere NKF). Herunder reklame og merkevarekommunikasjon, som det så flott heter. Også tok jeg siste året i Southampton, så har en bachelor i reklame 🙂 Hva studerer du på Westerdals? Tekst?

      Lik

Legg gjerne igjen en kommentar

