Årets (hittil) beste reklamefilmer – mine favoritter

Skjermbilde 2015-10-07 kl. 15.40.48

Bedrift: FINN.no
Lansert: Februar 2015
Byrå: Try/Apt
Konsept: Gjør noe smart med dumme kjøp

Les også: Finn-comback ble Sølvfisk

Se også filmen: Kamerautstyr – gjør noe smart med dumme kjøp

Første gangen jeg så denne filmen lo jeg. Høyt. Det er noe med dette urmennesket i oss. Den indre eventyreren, som for mange kanskje blir ekstra tydelig rundt 40-årene. Rebellen i deg som skal opp og ut. Noen ganger blir det en splitter ny Harley Davidson-sykkel med matchende skinnvest og bandana. Andre ganger blir det en kajakk …

I tillegg til god regi på Finns reklamefilm er det også et godt tekstmanus:

«Her er jeg. Støpt i stein og ild.»
«Her – overdøvet av frådende fall – står min dødskamp.»
«Hva tenkte du på egentlig? Gjør noe smart med dumme kjøp.»

*

Bedrift: Matprat
Lansert: 25.09.15 (nyhet publisert på Kampanje)
Byrå: Anorak og Jimmy Royal
Konsept: Lag norsk lam i verdensklasse. Den vanskeligste delen av oppskriften er allerede gjort

Les også: Matprat med lammefilm

Denne reklamefilmen liker jeg best på grunn av tekstmanuset. Altså, jeg liker ikke lammekjøtt, men til og med jeg fikk lyst på lam etter å ha sett denne filmen. Furet, værbitt, delikat og vakkert.

*

Bedrift: TINE
Lansert: 2014 (men vises fortsatt i år)
Byrå: N/A
Konsept: Det er her vi kommer fra

Les også: TINE er århundrets markedsfører

For meg er dette årets tekstmanus når det kommer til reklamefilmer. Uten tvil. Første gang jeg så denne filmen fikk jeg nesten tårer i øynene. Kjærligheten de norske bøndene har til dyra sine. Lidenskapen til arbeidet. Livet på gården – alt som gjør det verdt å stå opp klokken fem om morgenen. «Han ble ikke fordi han måtte, men fordi han liker det han gjør.»

«En gang var det her ute alt skjedde, det var her konger falt og store avgjørelser ble tatt. Men hvor ble det av alle sammen? Kanskje dro de til byen. Til de grønne lysene, de røde løperne, de store mulighetene.

Ja, noen dro, men noen ble igjen. For å sette opp det gjerdet. Skifte den pakningen. Ta i mot den kalven. Stelle det fjøset. Pløye den jorda. Beise den veggen. Melke de kyrne. Og som fjellet under isen, ble det sterkeste igjen.

Jeg kjenner en mann. Han står opp kvart på fem hver dag. Han ble ikke fordi han måtte, men fordi han liker det han gjør. Og fordi han vet det finnes bare én måte å gjøre det på. Skikkelig!

Vi henter melk fra 10 000 små og store gårder over hele Norge. Sånt blir det god melk av – kanskje verdens fineste …»


Har du noen reklamefavoritter fra i år? Del gjerne i kommentarfeltet under.


Bilde: Cosmic Timetraveler for Unsplash.

5 thoughts on “Årets (hittil) beste reklamefilmer – mine favoritter

  1. Takk for at du deler! De to første hadde jeg ikke sett, men så utrolig fine de var! Er noe spesielt med naturbilder og fine ord – det må jo nesten bli bra da. Tine-reklamen gir meg bestandig gåsehud.

    Lik

  2. Tilbaketråkk: Oktoberfavoritter: Inter_njet | Lisa Skaar Næss

Legg gjerne igjen en kommentar

