Hverdagslyrikk: Kastanjenøtter

image

I dag tok jeg med meg to kastanjenøtter
To nøtter til askepott
Til Lisa
Kulden hadde spist
Av bladene
Av barken
Laget svarte flekker
«Da har det vært frost i natt»
Ville pappa sagt
Kloke pappa
Som sa alt ville ordne seg
Med jobbsøkinga
At jeg måtte være tålmodig
Å tåle
Og være modig
Så inderlig vel
Kastanjenøttene ligger fortsatt i lomma mi
Klirrer mot hverandre
Som klinkekuler
Glass er byttet ut med tre
Årringene i den blanke overflaten
I hånda er de glatte og kalde
Men jeg er varm
I hendene
I hjertet
Jeg gir dem til jorda nå
Der kan de bringe lykke
Godgjøre seg
Slå rot og blader og bark
Og kanskje høster jeg nye
Når fremtiden er god
Er allting godt

8 thoughts on “Hverdagslyrikk: Kastanjenøtter

  1. Så nydelig du skriver.
    Jeg ble helt varm om hjertet.
    Tankene går mange år tilbake i tid, da du og søstera di plukket kastanjenøtter på Brønstad.
    Nøttene var skatter som ble tørket, og limt på drivved fra Tunhovdfjorden. Dette ble fine julegaver til familien.
    Tror til og med at nøtteposen har vært med på et flyttelass.

    Lik

Legg gjerne igjen en kommentar

