Mitt stille vann

fotosafari_høst_asker_semsvannet-34

Her om dagen tok meg en skikkelig langtur. Jeg var nødt til å lufte hodet. Hadde alt for mange timer bak skjermen og tastene. Jeg måtte ut til mitt stille vann.

Da jeg tittet ut persiennene hjemme var det en skarp høstsol som møtte meg. Du vet, den type sol som får kinnene varme, tørre og kalde på samme tid. Likevel bestemte jeg meg for å ta turen ut. Kjenne hvordan oppoverbakkene jobbet i låra, og hjertet banke i brystet.

Luften da jeg kom ut badet i oktoberkulde, og forskjellen mellom sollys og skygge fikk hendene mine nesten til å frosne på minuttet. På telefon tidligere på dagen, kunne Marcus meddele at han hadde skrapet is av bilen. Tenk det. Vi er der allerede. Slikt vær er merkelig, og denne dagen føles det litt som om vinteren lå og lusket i skyggene mellom de glitrende gresstustene på naboens døende plen.

Jeg hadde med kameraet også. Jeg har alltid likt å ta bilder, men de siste fem årene har jeg liksom latt kameraet lage sitt helt eget støvmerke i hylla. Heldigvis har jeg tatt det frem igjen, og nå storkoser jeg meg med å knipse bilder av alt det vakre og rare her i verden.

Turen gikk til Sems, og da askerbøringene skulle velge sitt tusenårssted i år 2000, var valget lett. Det måtte bli Semsvannet – og det forstår jeg godt! På min korte tid i Asker er jeg blitt veldig glad i dette stedet selv. Semsvannet rundt (5,7 km) er en runde jeg har pleid å jogge tre til fire ganger i uka – og jeg elsker det. Herfra går det mange andre runder til spennende utkikksposter, gårder og topper. Fotturer, skiturer, skøyteturer, toppturer, gapahukturer, vaffelturer og trilleturer – valget er ditt!

Her er noen av bildene jeg tok denne dagen. Jeg var virkelig heldig med været også. Ikke rart jeg ble borte i nesten tre og en halv time. Det er lett å glemme tid og sted når man er i skogen.

Har du et favorittområde der du bor?

10 thoughts on “Mitt stille vann

  1. Det var herlige bilder fra Asker. Jeg har vært rundt Semsvannet en gang, og det er virkelig vakkert der. Mangfold av naturopplevelser.
    Mitt favorittområde er i Kongsberg . Særlig Ollebakken, Korsveien og Knuten bør oppleves

    Lik

  2. Jeg har blitt veldig glad i Vulkan i Oslo da, det skal jo sies. Men i Namsos liker jeg meg kanskje best ute i Vemundvik der Mikael er fra—hvor du ser fjorden og fjellene og naturen. Og det er så fint lys i Vemundvik! (Slekta mi på pappa sin side er jo opprinnelig fra Vemundvik også, kanskje derfor jeg blir så tiltrukket av stedet.)

    Lik

Legg gjerne igjen en kommentar

