Tekstforfatter must-haves: notatbøker

tekstforfatter-must-haves-notatbøker

For noen som skriver hver dag blir notatbøker lett en forbruksvare.

Per dags dato har jeg sikkert mer enn syv notatbøker liggende hjemme. Gjemt i skuffer og skap, vesker og sekker. Alle er skriblet i, men de aller færreste er skrevet ut. Lurer på hvorfor det alltid blir sånn …

Les også: Korrekturlesing: Hvordan forbedre egne tekster?

En annen morsom fakta om min notatbok-historikk: Jeg bruker alltid mye energi på å skrive fint og tegne beskrivende, flotte skrisser på de ti første sidene. Jeg gjør meg liksom litt ekstra flid, men jeg aner ikke hvorfor. Er jo bare jeg som skal se i dem uansett. Etter en liten stund går det som regel over, og skriblingen starter igjen. Legehåndskriften, kruseduller og nattskriblinger i totalt mørke. Av og til sliter jeg til og med med å lese mine egne notater.

«Hva er det egentlig som står her?» og «hva i all verden er dette for noe?»

Her om dagen sto jeg opp mitt på natten for å notere noe i boka som ligger på nattbordet mitt. Jeg turte ikke skru på lyset, for Marcus sov så søtt. Derfor forsøkte jeg å skrive ned tankene mine i mørket – og det gikk overraskende bra. Tegningen min, derimot. Den så ikke bra ut.

Jeg forsøkte å tegne et norgeskart. Men resultatet som møtte meg morgenen etter i dagens lys så mer ut som en brontosaurus. Jeg fikk seriøst latterkrampe. Er det mulig?

Skjermbilde 2015-10-11 kl. 15.29.32
Det er Marcus som har tegnet på smilefjeset i ettertid, men hallo – det der er jo ikke engang i nærheten av et norgeskart!

Uansett, her er noen av mine favorittnotatbøker nå for tiden. Tror også jeg skal ønske meg en ny Moleskine med lærcover fra Etsy til jul. Da kan jeg få plass til mange forskjellige penner i tillegg.

Bruker du ofte notatbøker? I så fall, hvilken notatbok kunne du tenke deg?

7 thoughts on “Tekstforfatter must-haves: notatbøker

  1. Hos meg går det utelukkende i Moleskines, og en og annen billig «journalistblokk» når jeg har raida lageret til Namdalsavisa. Haha! Må ha bøker jeg vet holder seg, så jeg ikke mister ting over årene. Setter dem i bokhylla når de er skrevet ut, og har sikkert minst 15 stykker liggende rundtomkring nå.

    Lik

  2. Jeg elsker notatbøker og har en stor samling av dem. Ingen bestemte merker, er de fine så kjøper jeg dem. Har en i skinn som jeg er veldig glad i. Denne bruker jeg til å skrive reisedagbok i. Desverre er jeg ganske håpløs på å fylle dem ut, og de blir gjerne stående tomme. De er liksom litt for fine til å brukes, skikkelig tullete.
    De bildene du har lagt ut av skinn-notatbøkene var helt praktfulle! Jommen skulle jeg klart å lage plass til dem i samlingen!

    Lik

  3. Reisedagbøker er veldig lurt. Særlig for sånne som meg som ikke er så flink med kamera. Jeg har aldri greid å få til reisealbum, til det er mine bilder for kornete når de kommer på «veggen». Da er ord mere verd for meg.

    Lik

  4. Tilbaketråkk: THAT LAME COMPANY | Lisa Skaar Næss

  5. Tilbaketråkk: 6 TEKSTFORFATTER MUST-HAVES: NOTATBØKER, DEL 2 | Lisa Skaar Næss

Legg gjerne igjen en kommentar

