PASTATOMATGRYTE MED CHILI

Skjermbilde 2016-01-14 kl. 21.19.12
Alle foto: privat

En vegetarrett uten unødvendig salt og sukker – akkurat slik det skal være!

Dette er en fantastisk god og sunn vegetaroppskrift jeg har kommet frem til selv. Jeg har brukt noen ettermiddager på å perfeksjonere den, men nå føler jeg at den er blitt såpass bra at jeg kan dele den med deg. Jeg håper du liker den!

DU TRENGER:

  • 1–2 bokser med hakkede tomater. Jeg liker best de uten smak, men du kan gjerne bruke hakkede tomater med basilikum eller chili.
  • 1 paprika (samme hvilken farge)
  • 1 gulrot
  • 1 avokado (til å ha på toppen som pynt tilslutt)
  • 1/2–1 grønt eple
  • 1/2–1 brokkoli
  • 1/2–1 chili (eller etter eget ønske)
  • 1–2 fedd hvitløk
  • 1 sjalottløk
  • 1–2 løk (rød eller gul, det er det samme)
  • spagetti eller annen pasta etter eget ønske
  • ei stor neve med frisk basilikum (jeg har ei i potte)
  • ei «klunk» med olje (til å steke løk, chili, hvitløk og sjalottløk i)
  • salt, pepper og stevia (og ev. oregano – hvis du ikke har fersk)
  • maizena (hvis du trenger å gjøre sausen tykkere)

SLIK GJØR DU:

  1. Fyll en kjele med vann og ha i ønsket mengde med spagetti eller pasta. Ha i ei «klunk» med olje, og ei lita klype salt. Vent med å skru på platen til senere.
  2. Rensk og kutt opp alt av løk og chili i små biter. Legg alt sammen i ei stor kjele, og ha i ei «klunk» med olje. Skru på platen for å steke løk og chili gyllent.
  3. Skjær gulrøtter i ønskede biter (jeg liker å skjære dem i tynne rundinger), og del brokkoli i små buketter. Ha alt sammen i gryta med løk.
  4. Ha i boksen(e) med hakkede tomater, og rør godt rundt. Sett lokk over gryta og la den småkoke under omrøring.
  5. Sett på vannet med spagetti til koking. Kok som anvist på pakken.
  6. Kutt et halvt eple i små terninger, og ha i tomatgryta. La dette koke videre i et par minutter med omrøring.
  7. I mellomtiden: Skjær 1/2–1 avokado i tynne skiver og legg på en tallerken. Dette skal du ha over i tallerkenen helt tilslutt. Se her for et supert tips til hvordan å rense avokado
  8. Smak på tomatgryta og ha i salt og pepper etter behov. Jeg liker å ha i 1–3 ts-er med Stevia for å balansere chili- og saltsmaken med noe søtt. Du gjør akkurat som du vil.
  9. Ta en titt på tomatgryta og se til at den ikke er blitt for tynn i konsistensen. Er den det kan du ha i 1–2 ts-er med maizena.
  10. Helt tilslutt, gjerne når du har helt vannet av spagettien, kutt rikelig med frisk basilikum og ha i tomatgryta. Legg på lokk og la det putre i 1–2 minutter.
  11. Ha spagetti i ei bolle, og hell over rikelig med tomatsaus. Legg over avokado og krydre med litt salt og pepper.

… and voilà bon appetit!

Har du en digg vegetaroppskrift å dele med meg? Kommenter gjerne!

4 thoughts on “PASTATOMATGRYTE MED CHILI

  1. WoW!!! Nå er jeg skikkelig imponert. Gjett om jeg skal lage denne gryta, gleder meg. Tror jeg vil døpe den til Lisasunnigryte!

    Lik

Legg gjerne igjen en kommentar

