ET MIDDELS MENNESKE

Se minidokumentaren kalt «Bestefar ­– et middels menneske», laget av min gamle forsvarskollega, Anton Ligaarden. Dette er en fantastisk flott dokumentar om et menneske av «den gamle skolen». Et menneske som aldri hatt behov for å få ekstra oppmerksomhet, eller stikke seg ut. Langt mindre bli sett på som noe ekstraordinært.

Les også: Å skrive om å bli gammel

Skjermbilde 2016-02-02 kl. 20.40.49
Skjermdump fra dokumentaren, Bestefar – et middels menneske.

I Ligaardens dokumentar får vi et nært innblikk i livet til en 85 år gammel mann med hjerte for motor, veteranbusser og dugnader. Det var Vårt Land som først omtalte dokumentaren til Ligaarden, og til avisa kommenterte han:

– Tiden var inne. Jeg hadde begynt på fotojournalistikk-utdanningen, hvor dokumentering av andres liv var blitt et fag. Samtidig var jeg ferdig med tenårene, hvor jeg nok hadde vært mest opptatt av meg og mitt. Nå hadde jeg lyst til å bli bedre kjent med bestefar, kanskje oppdage sider ved ham jeg ikke kjente.

Skjermbilde 2016-02-02 kl. 20.44.21
Skjermdump fra dokumentaren, Bestefar – et middels menneske.

«I tre begravelser var alt han fikk sagt at de var snille og greie besteforeldre. Da det var én besteforelder igjen, bestemte Anton Ligaarden seg for å si noe mer, med en dokumentarfilm.»

Vårt Land, 01.02.2016

Vil du se flere arbeider fra Ligaarden? Ta en titt på hjemmesiden hans

FAKTA: Anton Ligaarden

  • 25 år. Frilansjournalist. Bor i Oslo, kommer fra Snertingdal.
  • Aktuell med dokumentarfilmen Bestefar – et middels menneske. Om bestefaren Lars Skjelkvåle.
  • Anton Ligaarden er nominert i videokategoriene til Årets bilde-konkurransen.

Les hele artikkelen i Vårt Land

Legg gjerne igjen en kommentar

