EN SØNDAG MOT MØRKETIDA

16231369_10211231916731200_1827943222_o/foto priv.

Ok, jeg innrømmer det. Mørketiden har gått mer innpå meg enn jeg liker å tro selv. Jeg sover mer, trenger mer søvn, og føler meg generelt trøtt. Utladet. Som en blinkende lommelykt, men hvis jeg rister litt på den varer batteriet litt lengre. Litte granne.

Det hele resulterte i en sen frokost med mørk kaffe. Kaffe som er like mørk som himmelen i Harstad nå for tiden. Det ble pus, pledd og «Gleden med skjeden», som jeg har fått (sponset) av Aschehoug Forlag. Jeg hadde planer om å bli ferdig med den i helgen, men jeg var nok litt for optimistisk. Jeg har lest sakte (kronisk sakteleser her altså) og brukt mye av tiden til å notere ned tanker og fakta som jeg skal presentere for dere i en anmeldelse av boken.

Du kan følge progresjonen min på GoodReads. Legg meg gjerne til som venn hvis du vil og – jeg anmelder de fleste av bøkene jeg leser.

gleden-med-skjeden
/foto priv.

Senere på dagen var jeg og trente utholdenhet, og pulsklokken min kunne etter økta fortelle meg at jeg hadde forbedret min anaerobe kapasitet. «[…] dette hjelper spesielt mot tretthet».

Vel og bra, tenker jeg. Men hvordan holder man ut mørketida andre plasser? Plasser som for eksempel Svalbard, hvor det er like mørkt som i graven.

Etter trening la jeg meg noen minutter i solariet. Jeg er ikke noe fan av såkalt «rørsol», men hva skal en stakkars «søring» i Troms gjøre for å holde ut denne kalde, mørke tida?

Da hjelper selv ikke all verdens solboller*.

16237887_10211231916771201_346397864_n/foto priv

Hva er dine beste tips for å komme seg gjennom mørketiden?

 

*I Nord-Norge vet de i alle fall å sette pris på soldagene, for der er det lang tradisjon for å markere de første etterlengtede solstrålene og at mørketiden er over med en skikkelig solfest og nybakte «Solboller»! (Kilde: Det søte liv).


Følg meg videre i sosiale medier:

Twitter (@skrivelisa) • Snapchat (@skrivelisa) • Instagram: (@lisnas & @oscar_of_the_north) • Facebook

8 thoughts on “EN SØNDAG MOT MØRKETIDA

  1. Sleit en del med trøtthet den vinteren jeg bodde i Tromsø selv! Man må bare holde seg i aktivitet, dra på trening og finne på ting. Men det er enklere sagt enn gjort når man er STUPTRØTT. Jeg synes det er vanskelig nok med den «mørketiden» vi har i Trøndelag også, jeg. Gleder meg til våren!

    Likt av 1 person

    • Ha ha, ja! Kommer hjem fra jobb og sovner bare jeg setter meg i sofaen liksom. Heldigvis vet jeg at trikset er å ikke sette seg ned. Det hjelper også masse å trene, og ta sol (?). Gleder meg masse til våren jeg og!

      Lik

  2. Feel ya, sista!

    Jeg prøver å komme meg ut i dagslyset. Helst hver dag, men det blir jo egentlig langt i fra det.

    Det viktigste jeg har gjort i år ej å holde mej opptatt på ettermiddagene, så ikkje jeg plutselig våkner 4 timer senere og ikke skjønner bæra 😉

    Likt av 1 person

  3. Nå har jeg bodd i Nord-Norge i 26 år (les: hele livet) og jeg har virkelig ingen skikkelig gode tips! Dagslyslampe kan virke. Har venner som sverger til sånn lampe, men jeg har ikke merket sånn veldig effekt. Å reise til varmere strøk på høsten, for å forlenge sommeren litt, det fungerer litt. Dyr medisin da.

    Likt av 1 person

    • Jeg har sånn lampe, men det hjelper meg ingen ting dessverre 😦 Er nok veldig psykisk, men føler at det eneste som faktisk hjelper er ekte sollys. Men, ja, blir nok en forlenget sommerferie til høsten. Skulle vært sponsa av Staten for alle over Nordland spør du meg! Neida (joda).

      Lik

  4. Jeg er for tiden veldig sliten og trøtt, føler meg uopplagt og ansiktet ser ut som en rosin (føles det ut som). Men jeg har ikke tenkt på at det kan ha noe med mørketiden å gjøre! Selv om det i Bergen kan være litt lysere enn i nord. Jeg har nok dessverre ingen tips, men forhåpentligvis blir det bedre snart!

    Likt av 1 person

Legg gjerne igjen en kommentar

