TOPP 10 SKREKKFILMER (OPPDATERT!)

skrekkfilm

Det er halloween! I den anledning har jeg laget en liten gave til deg, nemlig en komplett liste over mine favorittgrøssere. Kos deg – hvis du tør …


Listen er oppdatert per 31. oktober 2016

For meg er halloween synonymt med skrekkfilm – og det har jeg sett på denne høytiden hvert år siden tradisjonen slo rot i Norge (rundt 2000-tallet). Jeg kan nevne gamle slagere som: Ghost Ship (2002), The Blair Witch Project (1999), The Fly (1986) og [Rec] (2007).

Å se skrekkfilm ble for meg nesten viktigere enn å gå «knask eller knep». Men det kan også ha noe med at det var ganske langt mellom naboene der jeg er vokst opp. Det var liksom ikke like kult å gå halloween med svære refleksvester som lyste herfra til månen. Å være en refleksbrukende heks fjernet på en måte noe av sjarmen.

Skrekkfilmene for 2017 er her – se komplett liste

Men tilbake til filmtitting – det finnes ufattelig mange dårlige skrekkfilmer der ute. Noen er til og med så dårlige at man ikke engang orker å se dem ferdig. Nettopp derfor ble jeg inspirert til å lage dette innlegget, slik at du skal slippe å bruke lang tid på lete etter en god grøsser på selveste allehelgensaften.

Jeg har ikke satt noen rangering på filmenemen om jeg skal trekke frem tre filmer, så vil nok valget falle på: The Conjuring (7,5 på IMDb), Insidious (6,8 IMDb) og Lights Out (kortfilm).

Har du noen skrekkfilmanbefalinger til meg, eller kanskje du er uenig med min liste? Kommenter gjerne!


TOPP 10SKREKKFILMER:

the-conjuring-2-topp-10-skrekkfilmer

The Conjuring 2 (2016) – IMDb 7,7 (NY)

«Likevel greier regissør James Wan (Saw, Insidious, The Conjuring) å skremme i The Conjuring 2, som fremstår som en god, gammeldags grøsser, med solid håndverk og en god forståelse for sjangeren.»
– Birger Vestmo, Filmpolitiet

The Conjuring 2 fikk samme terningkast som film 1 av Filmpolitiet. Les hele anmeldelsen her.

Det jeg elsker med filmene til regissør James Wan, er hans interesse for å skape en god historie – noe veldig mange andre skrekkfilmregissører feiler med å gjøre. The Conjuring 2 er for meg ikke bare en grøssende bra skrekkfilm med mange gode jump scare-momenter, men også en film med en spennende og interessant historie. Absolutt en av mine personlige favoritter.

Også er jo alt ekstra creepy når det er basert på en sann historie.


 

The Conjuring (2013) – IMDb 7,5

«Eksorsismefilm med skikkelig guffen atmosfære!»
– Birger Vestmo, Filmpolitiet.

Filmpolitiet ga The Conjuring terningkast 4. Les hele filmanmeldelsen her.

For meg er dette en skikkelig god og guffen grøsser som passer for de aller fleste. Liker du filmer som gir deg skikkelig hjertebank og gåsehud? Da bør du se denne. Dette er en vel gjennomført skrekkfilm med mange pute-foran-øynene-øyeblikk. En av de bedre grøsserne som er laget i moderne tid, etter min mening. I tillegg – filmen er basert på en sann historie …




The Descent
(2005) – IMDb 7,2

«It’s the most intense, unpredictable and thrilling cinematic experience I’ve had the pleasure to squirm through in ages.»
– Sean Axmaker, Seattle Post-Intelligencer.

Denne så jeg på DVD da den kom ut i 2005, og jeg kan huske jeg fikk klaustrofobi bare av å se på TV-skjermen. En skikkelig skummel og ekkel film som gjør at du ikke har spesielt lyst til å dra på grottevandring i nærmeste fremtid.


Martyrs (2008) – IMDB 7,1

«Martyrs is a groundbreaking work – it challenges the audience to endure heinous acts yet to emerge spiritually cleansed; to witness man’s willingness to abuse, degrade and manipulate, yet leave the theatre more enamoured with humanity than ever.»
– Simon Foster.

Denne filmen så jeg da jeg var 17 år, og jeg kan fortsatt huske den ekle følelsen jeg hadde i kroppen etter å ha sett den. Dette er ikke noe jump scare-film, men den er ekkel fordi den er så rå og brutal. Også er det noe med blikket hennes på slutten … Dette er en film du bør se.

NB: Filmen er på Fransk, men finnes med engelsk tekst.


The Babadook (2014) – IMDb 6,1

«(…) The Babadook isn’t for the mainstream crowd. If you’re looking for jump scares and scary monsters you wont find any here. The Babadook is a movie that taps into the basal emotion of fear. It portrays the truly terrifying things in life – grief, loneliness, and despair. Not things that freak you out but things that make you unsettled, disturbed, and human.»
Andrew Gold, IMDb review.

Denne filmen ligger også på topp 10-lista til Filmweb over kritikerroste skrekkfilmer fra 2000-tallet.

Denne filmen så jeg i år med Marcus en fin fredagskveld. Vi pleier å se skrekkfilmer sammen, og verken han eller jeg forventet at denne filmen skulle være skummel – men det var den. Det var ikke så mange jump scares, men den var rett og slett guffen. Også alle lydene man hører i stillheten etterpå … baaaa baaaaaa doooooooooooooook


The Ring (2002) – IMDb 7,1

«I consider ‘The Ring’ to be a classic now. It’s scary, suspenseful, and engaging. The twists and turns of the story keep you guessing even in the slower parts of the film. (…)’The Ring’ is definitely one of the better, if not, the best remake of an Asian horror film. It’s really one of the best horror movies of the 2000’s.»
– Horcrux2007, metacritic.

Sadako Yamamura (red.anm. jenta i brønnen) topper også listen over Filmpolitiets topp 5 psychobitches.

Dette var en av de første skrekkfilmene jeg så som virkelig skremte meg, men det var det også en god grunn til. Året i forveien hadde jeg ukentlig en drøm om ei jente som var fanget i en brønn, og som stadig sank dypere og dypere helt til hun var flere kilometer under vann. And guess what – hun hadde ravnsvart, langt hår … akkurat som i filmen. Creepy or what?


Saw (2004) – IMDb 7,7

«(…) This movie has the perfect mix of scares and a really bizarre plot.»
– Gizelle Fine, IMDb review.

Les også: Filmpolitiets anmeldelse av Saw 4.

Dette var en av de første filmene jeg skrev en filmanmeldelse om (mener å huske den fikk 5). Jeg var imponert. Ikke nødvendigvis fordi den var så skummel, men fordi jeg levde. Dette er en sterk, blodig og ekkel film om livet, døden og alt imellom. Passer ikke for sarte sjeler. Dere er advart.


Insidious (2010) – IMDb 6,8

«A haunted-house movie that has some of the most shivery and indelible images I’ve seen in any horror film in decades. Yes, it’s that unsettling.»
– Owen Gleiberman, metacritic.

Dette er en guffen og ekkel film med mange fine jump scares og ekle «monsteransikter» (eller hva man nå skal kalle det) man ikke vil se. Passer godt for deg som er glad i en klassisk grøsser med skremmende elementer av musikk, lyder og plutselige innslag av ting man ikke vil se. En scene i filmen gjorde meg faktisk så redd at jeg fikk adrenalinrush helt nedi tærne.


Insidious: Chapter 2 (2013) – IMDb 6,6

«’Insidious 2′ er herlig tullete og har en rekke nervepirrende scener. For oss som elsker horror, føles dette som et kjærlighetsbrev til sjangeren med litt av alt.»
Bjørnar Kristiansen, Side 3.

Dette er en film som fikk veldig kjølige anmeldelser, både i Norge og utlandet – noe jeg mener er veldig ufortjent! Jeg likte godt den første filmen, Insidious (2010), og mener dette var en god, spennende og skummel oppfølger. Filmen inneholder flere gufne øyeblikk, blant annet ett på barnerommet som fikk hjertet mitt til å galoppere i brystet. Absolutt en film for deg som likte den først i serien på tre.


Oculus (2014) – IMDb 6,5

«Oculus is one of the more elegant scary movies in recent memory.»
– Richard Roeper, Chicago Sun-Times.

Speil, speil på veggen der. Hvem har drept 44 mennesker? Oculus er en nervepirrende, skummel film med mange ekle scener som garantert vil gi deg gåsehud på armene. Gjennom hele filmen sitter man med en guffen følelse, og det mørke og onde i filmen vil nok gjøre at mange unngår å se i speilet hjemme resten av kvelden.


Final Destination (2000) – IMDb 6,7

«(…) I have to say that this movie scared me and my parents good. I also must say that this film deserves a lot praise. Although the plot is not original, however the antagonist is, Death itself. What I really liked about it was that Death never showed itself and that it turned simple everyday items into murder weapons. (…)»
– dee.reid, IMDb review.

En skulle ikke tro det, men denne filmen er 15 år gammel. Jeg så ikke filmen før jeg var 16–17, men jeg husker den fortsatt. Final Destination er, etter min mening, et genialt konsept og bør regnes som en av de «gamle klassikerne» (i alle fall for oss som er født på 90-tallet.) Filmen er ikke en av de skumleste jeg har sett, men den er underholdende og guffen. Absolutt en must-see hvis du ikke har sett den før.


BESTE SERIER:

  • Scream: The TV Series (2015)
    10 episoder (45 min)
    Dette er en ganske ny horror-serie laget av Netflix (som alle snakker om). Jeg begynte å se på den nå i oktober, og jeg må si at jeg er veldig imponert. Hvem skulle tro at det faktisk gikk an å lage en horror-serie – også av det klassiske Scream-konseptet. Vel, nå er den nå ikke helt lik Scream-filmene, men serien har beholdt noen av elementene. Underholdene og skremmende. Absolutt verdt å se.

  • American Horror Story: The Asylum (2012)
    13 episoder (varierer i lengde)
    Jeg forelsket meg i denne serien da jeg så første sesong av American Horror Story (AHS), kalt Murder House (2011). Dette er en veldig godt utarbeidet serie med mye innhold og mange spennende vinklinger. I tillegg bruker de samme karakterer, men med ulike roller, gjennom alle de forskjellige sesongene. Det er noe jeg aldri før har sett tidligere i en serie, men det er et utrolig smart grep. Dette gir deg en følelse av at du kjenner karakterene, selv om det er første episode i en helt ny sesong med et helt nytt plott.Dette er en mørk, blodig og smart serie som garantert vil gi deg gåsehud. Se trailer til serien under.


BESTE KORTFILM:

  • Lights out:
    Denne filmen så jeg for første gang på Facebook, og jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke turte å se den med lyd første gang. Det er ikke mange filmer jeg kjenner det begynner å vrenge seg i magen på meg, men denne hadde virkelig noen grep som fikk det til å gå kaldt nedover ryggen min. Bare bevitne rødt og grønt lys-leken damen i huset har med … skikkelsen. Creepy as ****!

Se med fullt volum – if you dare!

Lights Out – Who’s There Film Challenge (2013) from David F. Sandberg on Vimeo.


Forsidebilde: Skjermdump fra Insidious

5 kommentarer om “TOPP 10 SKREKKFILMER (OPPDATERT!)

  1. Åh, gøy! Skrekkfilmer er en absolutt mangelvare her i heimen, men det kan være utrolig gøy! Jeg skal ta til meg denne listen, kanskje jeg tør å se noen av dem i løpet av helgen… 🙂

    Liker

  2. Ghost Ship! Good times… The Decent er fæææl. Jeg hater å se på skrekk egentlig, men jeg får et kick av det og. Denne gangen blir det American Horror Story, jeg er på sesong 1. Jeg husker en som het «Et ubesvart anrop» på norsk, den gjorde meg helt vanvittig redd. Jeg har ikke sett skrekkfilm på maaange år.

    Liker

Legg gjerne igjen en kommentar